Informatie over de levering van brandhout

Informatie over de levering van brandhout uit de gebieden van het Staatsbosbeheer Saarburg

De bosdistricten plannen momenteel de komende kap van hardhoutbomen. Bij deze houtoogstmaatregelen wordt naast het stamhout en het hout voor de industrie ook brandhout gekapt voor lokale behoeften.

Het brandhout wordt geleverd in de vorm van boomstammen die al in losse stapels langs het bospad zijn afgesplitst.

Veel grond, dat wil zeggen de verwerking van bestaand brandhout, wordt slechts in enkele gerechtvaardigde uitzonderingsgevallen aangeboden.

Dit jaar kunt u de gewenste hoeveelheden brandhout uit de bosdistricten Freudenburg-Trassem, Kell-Waldweiler, Konz-Wiltingen, Palzem, Schillingen en Zerf-Greimerath online bestellen op de homepage van het boswachterij Saarburg ( https://www.wald-rlp.de/forstamt-saarburg ) bestel en ontvang een bevestiging op uw e-mailadres. Deze procedure vervangt de voorheen gebruikte bestelformulieren voor brandhout.

Het brandhout uit de bosgebieden Klink, Serrig en Saarburg-Tobiashaus, evenals het hout uit het staatsbos van het staatsbosbeheer, wordt geveild en kan daarom niet online worden besteld.

In principe geldt er een limiet voor de afnamehoeveelheid van 10 FM per huishouden. Elk huishouden moet zijn eigen bestelling plaatsen.

De bestelperiode begint op 20 september 2023 en eindigt op 31 oktober 2023; later ontvangen bestellingen kunnen niet meer in aanmerking worden genomen .

De data voor de veilingen vanaf het voorjaar van 2024 worden vooraf aangekondigd op de homepage van Staatsbosbeheer en in de staatscouranten .

Wij bieden voornamelijk hardhout aan (beuken, eiken, berken, maar ook rood eiken, kersen of ander hardhout). In het staatsbos geldt een prijs van

€ 73,00 per FM inclusief 7% BTW (1 FM komt overeen met 1,4 RM). In het gemeenschapsbos kunnen de prijzen variëren en zullen door de betreffende gemeenschap worden aangekondigd.

Brandhout wordt meestal volgend voorjaar verstrekt. Als het weer het oogsten van hout of het transporteren van hout in het bos echter niet toestaat, kan het tot het begin van de zomer duren voordat de bosbodems en -voorraden worden beschermd.

Brandhoutklanten ontvangen bericht wanneer hun brandhout klaar is en een factuur met een plattegrond waarop de opslaglocatie wordt aangegeven.

Zodra de factuur betaald is, kan de verwerking in het bos of de afvoer beginnen. De voorwaarden waaraan moet worden voldaan, worden vermeld in het online bestelproces en moeten bij het bestellen worden bevestigd. Wat vooral belangrijk is, is het bewijs van expertise in het gebruik van een kettingzaag voor verwerking in het bos. Meestal kunt u het hout het volgende jaar pas verbranden als het voldoende gedroogd is.

Nieuw: online bestellen https://www.wald-rlp.de/forstamt-saarburg