New Art Foundation: Paul Magar-tentoonstelling in het gemeentehuis

Konz, 15 november 2023

De bekende kunstenaar Paul Magar bracht zijn hele jeugd en het grootste deel van zijn studie door in Konz. Tot aan zijn dood in 2000 zag hij zichzelf als een Konzer en verloor nooit het contact met zijn geboorteplaats. Om zijn levenswerk en artistieke werk in de toekomst stevig te verankeren in Konz, heeft dochter Dorothea Hölzer-Magar de nalatenschap van de kunstenaar overgedragen aan een stichting. Deze kunststichting is in de zomer opgericht en is gevestigd in Konz.

Werken van Paul Magar zijn nu te zien in een eerste tentoonstelling op de eerste verdieping van het stadhuis. Geïnteresseerden kunnen de foto's tot en met 7 februari 2024 bekijken tijdens de openingstijden van de administratie Konzer Verbandsgemeinde. Toegang is gratis.

Bij de opening van de tentoonstelling tekende het bestuur van de stichting een overeenkomst met de stad Konz, waarin de principes van de samenwerking tussen de stad en de stichting werden vastgelegd, met name een geplande permanente tentoonstelling in het Karthaus-klooster, die zal beginnen nadat de renovatie van het klooster is voltooid.

Foto: Norbert Hauser (stichtingsbestuur), burgemeester Joachim Weber en Dorothea Hölzer-Magar (stichtingsbestuur) met de vers ondertekende overeenkomst tussen de stad Konz en de kunststichting.

Naast de werken van Paul Magar werden de kunstwerken van zijn dochter Dorothea Hölzer-Magar overgedragen aan de nieuwe stichting. In totaal zijn er ruim 300 afbeeldingen, aquarellen en tekeningen te zien.

Het bestuur van de non-profitorganisatie “Paul Magar-Dorothea Hölzer-Magar Art Foundation” bestaat voor de helft uit leden uit de regio Konz en voor de andere helft uit leden uit de regio Bonn/Bad Godesberg, waar Paul Magar internationale bekendheid verwierf als “Rijnlander “na krijgsgevangene te zijn geweest Schilder”.

De stad Konz heeft in het verleden herhaaldelijk uitdrukking gegeven aan haar verbondenheid met Paul Magar, bijvoorbeeld door de rotonde boven de Schillerbrug Paul-Magar-Platz te noemen.

Meer foto's: