Konz-Oberemmel: Stolpersteine herinneren ons aan de moord op Joodse medeburgers

Het wijkinitiatief voerde actie om de gedenkstenen te verplaatsen

In Konz-Oberemmel zijn vandaag zes nieuwe struikelblokken gelegd. Ze herdenken de slachtoffers van de nazi-dictatuur. Kunstenaar Gunter Demnig, die vele jaren geleden het Europese Stolpersteine-initiatief lanceerde, heeft de koperen stenen persoonlijk in de grond ingebed.

Veel betrokkenen namen deel aan de ceremonie ter gelegenheid van de verhuizing, waaronder leerlingen van de basisschool in Oberemmel die een Hebreeuws lied zongen. De ondersteuningsvereniging voor basisscholen had financiering aangevraagd voor de struikelblokken uit het federale programma “Living Democracy” en droeg zo aanzienlijk bij aan de financiering.

Burgemeester Joachim Weber bedankte de werkgroep die zich heeft ingezet voor de uitvoering van het project en benadrukte hoe belangrijk het is om onze voormalige Joodse medeburgers te herdenken. “Met deze struikelblokken herdenken we het lot van mensen die deel uitmaakten van het leven hier in Oberemmel. Ze maakten kleding, runden een winkel en voorzagen de burgers van voedsel - totdat een vreselijke ideologie hen eruit duwde en wegjoeg. Vandaag geven we deze mensen hun plek in Oberemmel terug.”

Ook het wijkinitiatief dat het project initieerde, nam deel aan de ceremonie, waaronder Willi Körtels. De oud-leraar doet al ruim dertig jaar onderzoek naar het joodse leven in Oberemmel. Nadat hij de struikelblokken had gelegd, reciteerde hij het joodse begrafenisgebed in het Hebreeuws.

De aanwezige nakomelingen van de familie Kallmann, Britta en Rainer Blau, zijn zichtbaar ontroerd om hen te bedanken voor hun inzet en herdenkingswerk in Oberemmel.