Warmtesponsoren gezocht!

De zomer staat voor de deur en hitte is een nauwelijks zichtbaar probleem in tegenstelling tot de effecten van het klimaat. Gezondheidsrisico's als gevolg van hitte treffen over het algemeen iedereen. Maar sommige mensen lopen vooral risico op warme dagen vanwege bepaalde risicofactoren. Voor veel ouderen vormen zeer hoge temperaturen met weinig afkoeling 's nachts een grote fysieke belasting gedurende meerdere dagen. Dit is waar het initiatief om de hoek komt kijken “Warmtesponsoren in VG Konz” bij. Bij extreme hitte (zomermaanden 1 juni tot 31 augustus) kunnen vrijwilligers hun steun aanbieden via telefoongesprekken of bezoeken aan mensen in nood.

Het initiatief “Warmtesponsors in de VG Konz” vindt plaats in het kader van het project “LebensgestAlter” van de wijk Trier-Saarburg en in samenwerking met de wijkverpleegkundige en de VG Konz. Het doel van het initiatief is om mensen in nood samen te brengen met vrijwilligers die graag helpen. Zogenaamde warmtesponsoring is bedoeld om een laagdrempelig aanbod van hittebescherming voor ouderen te creëren.

Hoe werkt een warmtesponsoring?

Wij bereiden je voor op deze taak. Tijdens een informatie-evenement in Konz-Karthaus krijgt u een overzicht van de taken van de warmtesponsor en wordt u geïnformeerd over juridische en verzekeringskwesties. Je krijgt theoretische en praktische impulsen en tips over hoe je goed om kunt gaan met ouderen tijdens warme dagen. Ook wordt u geïnformeerd over hittegerelateerde klachten

Verslechteringen van de gezondheid (bijvoorbeeld duizeligheid, braken, plotselinge hoofdpijn) kunnen beter worden opgemerkt en er kunnen passende verlichtingsmaatregelen worden georganiseerd.

Bent u ouder dan 18 jaar en wilt u graag een hitte-evenement sponsoren? Neem dan contact op met:

Angela Venetië

Gemeenschapsverpleegkundige plus, VG Konz

Karthäuser Straße 64 (districtskantoor Konz-Karthaus) 54329 Konz

E-mail: Veneziano.Angela@caritas-region-trier.de

Afdeling Gezondheidsbevordering en Preventie van het district Trier-Saarburg

Gezondheidsdienst van Trier-Saarburg

dr. Gabriël Filippi

Paulinstrae 60, 54292 Trier

E-mail: gesundheitsfoerderung@trier-saarburg.de

Huis van de Gezondheid Trier/Trier-Saarburg e.V.

Paula Orlt

Paulinstrae 60, 54292 Trier

E-mail: info@hausdergesundheit-trier.de

Meer informatie en data op www.hdg-trier.de en www.trier-saarburg.de