Ideeënwedstrijd Vrijwilligerswerk 4.0: Digitale projecten gezocht

Premier Malu Dreyer lanceert voor de zevende keer de ideeënwedstrijd voor vrijwilligerswerk 4.0. "Met de prijs willen we organisaties en innovatieve projecten zichtbaar maken die digitale accenten leggen op verschillende gebieden van vrijwillige inzet en creatieve benaderingen uitproberen", aldus de premier.

"Onze samenleving digitaliseert en de vele vrijwilligers in Rijnland-Palts dragen met hun creatieve ideeën bij aan het benutten van de kansen van digitalisering voor het maatschappelijk middenveld en ons samenleven. Met de prijsvraag wil ik zichtbaar maken hoe digitalisering kan slagen in vrijwilligerswerk en welke innovatiekracht er in het maatschappelijk middenveld schuilt.”

We zoeken organisaties, projecten of initiatieven die op vrijwillige basis worden uitgevoerd en digitaal of met digitale ondersteuning nieuwe wegen inslaan. Heel verschillende ideeën en benaderingen kunnen centraal staan. Dit kan het gebruik zijn van digitale tools voor clubadministratie en -beheer, innovatieve digitale oplossingen voor public relations of het werven van jong talent, digitale trainingsformats, een zelfontwikkelde app of samenwerking aan een online encyclopedie. Alle gebieden van ere- en vrijwillige inzet komen aan bod - van sport tot cultuur, sociale, natuur-, milieu- en klimaatbescherming, het behoud van traditie en hulp aan het vaderland of aan vluchtelingen. Het maakt niet uit of er een club, een stichting, een vereniging, een klein initiatief of een project achter de verbintenis zit.

In totaal krijgen maximaal tien projecten een prijzengeld van elk 1.000 euro. Organisaties kunnen betrokken raken bij hun projecten Solliciteer uiterlijk zondag 10 september 2023 online , over de Vrijwilligersportaal van de deelstaatregering met het daar opgeslagen aanvraagformulier.

De ideeënwedstrijd voor vrijwilligerswerk 4.0 is ingebed in het project "Digital into the Future". “Met de ondersteuning die we bieden begeleiden we clubs en initiatieven op weg naar digitalisering, met online trainingen over actuele clubonderwerpen, een digitale toolbox, praktijkvoorbeelden en digitale netwerkmogelijkheden en sinds vorig jaar ook via een regionaal verhuur- en opleidingssysteem op 15 locaties in Rijnland-Palts", aldus de premier.

U kunt meer informatie vinden op: https://wir-tun-was.rlp.de/en/recognition/ideen-competition-ehrenamt-40/