Konz-Oberemmel: Het Fallweiher-gebied wordt opnieuw ontworpen

Konz-Oberemmel: Het Fallweiher-gebied wordt opnieuw ontworpen - renaturatiemaatregelen voor de kreek staan gepland voor dit jaar

Conc, 10 augustus 2022

Het gebied rond de valvijver in Konz-Oberemmel wordt heringericht. Er zijn al enkele voorbereidingen getroffen. Aan het begin van het jaar, tijdens de kapperiode, werden bomen gekapt die op de hellingen van de herfstvijver stonden. De daadwerkelijke verbouwing zal in de komende maanden beginnen.

Het plan is om de Langwiesenbach deels in de vijver en deels ten zuiden van de vijver te laten stromen. Vervolgens wordt het door een nieuwe, bijna natuurlijke stroombedding geleid. Om hiervoor ruimte te creëren wordt de valvijver verkleind. Daarnaast moeten de taluds zo worden ontworpen dat het mogelijk is om aan de oevers van de vijver te wandelen en te vertoeven. Nieuwe loopbruggen en bankjes zullen de verblijfskwaliteit verhogen.

Voor een keer hadden de hitte en droogte van de afgelopen weken een positief effect op dit bouwproject: de beken die de herfstvijver voeden, zijn opgedroogd en de vijver ook. Dit maakt de geplande verbouwing een stuk eenvoudiger, omdat het water niet meer weggepompt of afgevoerd hoeft te worden.

Om te voorkomen dat de vijver weer volloopt, is nu van de gelegenheid gebruik gemaakt: de constructie die het water afdamt is in overleg met de SGD Trier-Nord als verantwoordelijk waterschap verwijderd. Dus niets staat de conversie en renaturatie in de weg. Momenteel loopt er een openbare aanbestedingsprocedure om een bedrijf te vinden om het project uit te voeren. Als alles volgens plan verloopt, start de bouw naar verwachting later dit jaar.