Clubs blij met LEADER-beurzen

Sinds 2017 hebben meer dan 70 clubs en projectgroepen uit de Moezel-Franken-regio een LEADER-subsidie ontvangen via het programma "Volunteer Citizens' Projects". Een succesverhaal dat de komende jaren moet worden voortgezet.

Tijdens haar laatste vergadering op 28 april heeft de LAG Moselfranken een besluit genomen over in totaal 25 nieuwe projecten en subsidies van het Europese LEADER-programma goedgekeurd. Het waren er in totaal 16 "Vrijwillige burgerprojecten" . Dit financieringsaanbod bestaat sinds 2017 en wordt elk jaar ondersteund met financiering van de deelstaat Rijnland-Palts. De aanpak werpt zijn vruchten af, want sindsdien zijn er tal van creatieve, vrijwillige projecten ondersteund door het programma: de ideeën variëren van de inrichting van gemeenschapsruimten over het onderhoud van het cultuurlandschap tot de opwaardering van de toeristische infrastructuur. Dit jaar vloeit er circa € 40.000 uit het programma naar de burgerprojecten. In de LEADER-regio zijn mensen blij met de grote vraag en hebben ze een video gemaakt over de "vrijwillige burgerprojecten"-aanpak. Dit werd gepubliceerd op het YouTube-platform: https://www.youtube.com/watch?v=oXXhOYW0RT8

Voor zogenaamde "Kleine projecten" , die netto niet meer dan € 20.000 kosten, zijn er ook LEADER-beurzen. Dit jaar konden in totaal zeven projecten met succes een aanvraag indienen voor financiering uit het programma. Zo komt er in Saarburg een educatieve ruimte over waterkracht, wil de gemeente Igel de Igelzuil aantrekkelijker maken voor toeristen en komt er in Freudenburg-Kollesleuken een verkoopruimte voor de regionale merk "Wildling".

Projecten met hogere totale kosten kunnen echter ook profiteren van LEADER-subsidies. Ook hier blijkt de creativiteit van de sollicitanten: Aanvrager Dirk Sieren ontvangt de Apparatuur voor zijn privébrouwerij in Trassem een LEADER-beurs van ongeveer € 38.000. In de toekomst kunnen de lokale bevolking en bezoekers van de regio zich verheugen op een lokaal gebrouwen bier.

Daarnaast heeft de LAG Moselfranken ook een project geselecteerd van de verenigingen Saarburg-Kell en Konz: in april 2023 willen de verenigingen een gezamenlijke, regionaal symposium over het thema “bouwen met hout” gastheer. Tijdens het evenement, gevolgd door een excursie, zullen experts informatie geven over wat moderne houtbouw kan bereiken en welke potentie er is. Het project is een initiatief van de architect Simone Grimm "Conscious Places, Saarburg). Doelgroepen van het symposium zijn bijvoorbeeld architecten, ingenieurs, bouwautoriteiten en gemeenten. Met totale kosten van ongeveer € 29.000 werd een financiering van 65% (ongeveer € 19.000) goedgekeurd.

De huidige EU-financieringsperiode loopt eind 2022 af. Wat gebeurt er dan met LEADER in de regio? De regio Moselfranken vraagt momenteel de deelstaat Rijnland-Palts aan om opnieuw erkend te worden als financieringsregio voor de periode 2023-2029. Als de aanvraag succesvol is, lonken de komende jaren aantrekkelijke EU-subsidies voor creatieve projecten - ook voor "vrijwillige burgerprojecten".